blog 1 juni

By on jun 1, 2011 in blog | 0 comments

Tegeltje Sales
“Kansen vermenigvuldigen zich, wanneer ze benut worden”

 

Tegeltje Levenswijsheid
“Het is een grote gave, als je weet wanneer je moet zwijgen”

 

artikel Faillissement: 10 stappen ter voorkoming

Bedrijven worden niet opgericht om failliet te gaan. Toch telt Nederland jaarlijks duizenden bankroete ondernemers. Hoe voorkomt u faillissement ?

Want al overleeft uw bedrijf de eerste jaren en soms zelfs decennia , op een gegeven moment komt de klad erin. Dat ligt vaak niet aan de markt, maar aan u.

Het geheim van overleven zit in het Beat the Odds model – een stappenplan dat uiteindelijk leidt tot aandeelhouderswaarde. De Return on Invested Capital neemt toe en de Return on Equity overstijgt de kosten van kapitaal.

Tien stappen

1. Kies een doel
Wat is het bestaansrecht van uw onderneming ? Wat wilt u (gezien vanuit het perspectief van de klant) bereiken ? Wat is de missie van uw onderneming ?

2. Verdedig uw core values
Wat zijn uw grondbeginselen en welke houding meet u zich aan ? Zorg ervoor dat u uw kernwaarden en USP’s inzichtelijk hebt en uitzendt.

3. Ken de wereld en bepaal de toekomst
Monitor alle factoren die uw onderneming nu of in de toekomst kunnen raken. Doe dit uitgebreid, volledig en continu. Werk toe naar de onderneming die u over vijf jaar wilt zijn.

4. Verkoop uw visie/ideeën
Zorg ervoor dat uw personeel uw beleid begrijpt. Maak ze enthousiast over uw toekomstvisie. Betrek uw personeel in de bedrijfsvoering en luister naar ze.

5. Ontwikkel business modellen & strategieën
De uitkomsten van de eerste vier stappen verwerkt u in strategieën en business modellen, geredeneerd vanuit de klant (vergeet de winstgevendheid niet).

6. Organisatie optuigen
Stimuleer, enthousiasmeer en stuur de organisatie in de richting die u wenst. Zorg voor authentiek leiderschap.

7. Meet
Maak doelen meetbaar (SMART) en toets onderweg of die planning haalbaar is en stel zo nodig bij. Evalueer, leer en probeer uit.

8. Beslis en doe !
Zorg voor een proactieve werksfeer en stimuleer eigen initiatief, mits in lijn met uw plan. Aktie ! Plan, Do, Act & Check.

9. Bij twijfel niet inhalen
Twijfelt u over de ingeslagen weg ? Ga dan een paar stappen terug en gebruik uw gezond verstand.

10. Financiën
Houdt controle over uw financiën, uw cashflow en debiteuren.

 

+ boektip “How Did I Get There ?: The Ascent of an Unlikely CEO” by Tony Hawk

Het beste marktonderzoek is de klanten vragen stellen. Over de dienstverlening, over gewenste ontwikkelingen (crowdsourcing) en voor toetsing van nieuwe ontwikkelingen.

Onderzoek over de dienstverlening kun je het beste uitbesteden aan een stagiaire of eventueel een onderzoeksbureau, de andere onderzoeken kun je het beste zelf uitvoeren voor optimaal resultaat.

“Real Feedback from Real Customers, Beats any Market Research and it’s Free”

Klanten geven je waardevolle inzichten in de eventuele problemen en mogelijkheden.

Bron: The StartUp Daily  ,  klik hier voor meer informatie

 

terug naar overzicht …

Post a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *