blog 4 mei

By on mei 4, 2011 in blog | 0 comments

Tegeltje Sales

“minder beloven is gemakkelijker dan meer doen …”

Tegeltje Levenswijsheid

“Groeien is niet groter worden, maar je bewust worden van je grootsheid”

 

artikel 5 oorzaken slecht rendement website

Bijna elke ondernemer heeft een eigen website.  Maar levert de website ook iets op ? 5 redenen waarom internet geen extra klanten/leads oplevert.

 

1.       website is onduidelijk: Is de website gebouwd door een ‘handige’ vriend of een professionele bouwer ?  Neem internet serieus, dus serieus investeren in geld en tijd. Zorg voor een goede professionele huisstijl met eenduidige communicatie en bijpassende layout. En besteed zorg aan goede navigatie en overzicht.

 
2.       website is traag: ‘Vroeger’ hadden internetgebruikers nog het geduld om een paar seconden te wachten op het laden van een webpagina en te kijken naar het zandlopertje.  Nu is de bezoeker al weg voordat hij goed en wel op de website geweest is. Voorkom dus zware applicaties die eerst geladen moet worden.

 
3.       Verouderde informatie: vernieuw de website regelmatig met nieuwe content, nieuws of wijzigingen. Controleer hyperlinks en zorg voor interessante, goed geschreven content, geschreven vanuit de doelgroep.

 
4.       Verkeerde doelgroep: In de uitvaartbranche kiest u niet voor een ‘levendige’ website met popups en knipperende banners en knoppen, maar juist voor rust. Zorg ervoor dat uw website een vertaling is van wat u wilt zijn voor de doelgroep.
 
5.       Geen interactiviteit: Zorg voor ‘call to action’, nodig de bezoeker uit om vragen te stellen, informatie aan te vragen, orders te plaatsen, aan te melden voor nieuwsbrieven. Elk contact biedt mogelijkheden, is dus goud waard.

 

BONUS artikel: 10 stereotype websites

 
Internet wordt steeds belangrijker om klanten te trekken en te behouden. Maar hoe ziet een succesvolle website er eigenlijk uit?  Hier vindt u voorbeelden hoe het in ieder geval niet moet. Dus een succesvolle website valt niet onder de volgende 10 stereotypen.

 
Tien stereotype websites zoals het niet moet:

1. “Koop nu, klik hier, alleen vandaag, NIEUW”
Websites die vallen in deze categorie komen vaak opdringerig over. Ze duwen (push) in plaats van aantrekken (pull). Ze zijn zeer commercieel en gericht op korte termijn resultaat. Ze zien er nogal gelikt uit en proberen de bezoeker met veel mooie woorden actie te laten ondernemen. Authenticiteit en vertrouwen, dat stralen dergelijke sites juist niet uit. Bezoekers voelen zich opgejaagd in plaats van aangesproken.
 
2. “Wij, ons”
De content op deze websites is nauwelijks gericht op de bezoeker. De bezoeker wordt niet of nauwelijks direct aangesproken. De meeste content gaat over het aanbod en niet zozeer over het resultaat: de voordelen voor de bezoeker. Zo’n website nodigt vaak te weinig uit tot lezen. De makers kunnen zich vaak maar moeilijk inleven in de doelgroep.
 
3. “wij doen & kunnen alles”
Een ander bekend fenomeen: overload aan content. Veel content is verstandig – zeker met het oog op zoekmachinemarketing – maar die content kunt u beter wel gedoseerd aanbieden. De homepage van zo’n website staat vaak helemaal vol met content in verschillende kolommen, meerdere kopjes, veel linkjes, veel plaatjes. De site kent ook lange en complexe navigatiestructuren. Geen focus en vaak ook geen specialisten.
 
4. “… sssst …”
Deze websites zijn vaak heel vlak en rustig. Het uitdragen van voordelen, benefits en onderscheidend vermogen wordt nauwelijks gedaan. Waar draait het hier om, vraagt de bezoeker zich af. Het ontbreekt met name aan overtuigingskracht. Ook heldere ‘call for action’ of de mogelijkheid om je aan te melden voor een nieuwsbrief, vinden we hier niet terug. Bescheidenheid siert de mens, maar niet als u meer online klanten wilt werven.
 
5. “feiten, tabellen, onderzoeken”
Deze websites hebben een hele sterke rationele uitstraling. Deze websites hebben vaak moeite om mensen te raken. Er wordt nauwelijks ingespeeld op de emotie van de bezoeker. Diensten worden in mooie tabelletjes gepresenteerd, vergeleken en duidelijke argumenten worden aangedragen waarom het aanbod zo goed is. Zonder enig gevoel, emotie of karakter.
 
6. “links, rechts, midden, boven, onder”
Websites zenden (vaak onbewust) verschillende boodschappen uit en zijn dus niet consequent. Dit zijn de websites waar je als bezoeker eerder vraagtekens krijgt dan een lineaire boodschap.
 
7. “13 in een dozijn”
Hier ontbreekt het met name aan onderscheidend vermogen. De content gaat vaak over algemeenheden die voor de hele branche gelden. Ook richten deze websites zich niet specifiek op een doelgroep waardoor je als bezoeker minder aangesproken voelt.

8. “zoekt en ge zult (misschien) vinden”
Deze site slaagt er maar niet in om bezoekers eenvoudig door de content te leiden. De content wordt niet gedoseerd en is vaak onlogisch opgebouwd. Ze hebben geen duidelijke navigatie en geen alternatieve manier van zoeken. De content is prima verzorgd, maar de kans dat die gevonden wordt is helaas niet zo groot.
 
9. “anoniempje”
De websites in deze categorie hebben moeite met het winnen van vertrouwen van nieuwe bezoekers. Er ontbreken bijvoorbeeld concrete contactinformatie (alleen bericht via website mogelijk), overtuigende testimonials en het KVK- nummer.

10. “SEO ?!”
Deze websites zijn te vinden op Google pagina 13 en verder. Te ver dus, onbereikbaar. Indien een website gevonden wil worden, dan moet de website toch wel SEO-proof zijn. Het is echt geen rocket science en het helpt gevonden te worden. Zorg minimaal dat de kernwoorden en kernwaarden van de onderneming vaak genoeg op de website staan, houd de website levendig en probeer Google Adwords eens uit.

terug naar overzicht …

Post a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *